AKCE ČERNÁ HORA 1.9.2012 – 14.9.2012

Josef Vaněk

Treking  v pohoří Prokletije – Durmitor – Biogradska gora

1.9.2012

Účastníci zájezdu postupně nasedají do dodávky Fiat Ducato. V  8,15 hod. odjíždíme z Boršic u Blatnice přes Nové Město nad Váhom, zde najíždíme na dálnici směr Bratislava, Budapešť (porucha GPS vytahujeme klasickou mapu), Bělehrad. Cesta po dálnici a přes hraniční přechody proběhala bez větších problémů. V 16,00 hod. sjíždíme za Bělehradem z dálnice a pokračujeme do vnitrozemí na Čačak, Užice, Požega, Priepolje na hraniční přechod Dobrakovo (SRB) Metanjac (MNE). Bielo Polje, Berane, Andrejevica. Jedeme údolím řeky Lim na Murino, hledáme místo na bivak, spíme na divoko pod širákem  u hřbitova  obce Pepice 00,30 hod.

PROKLETIJE

2.9.2012

Ráno se budíme v 6,00 hod., venku +10°C, jasno, bezvětří, přichází domorodec na slivovici. Na hřbitově tři druhy náhrobků: pravoslavní, křesťané, komunisti (pěticípá hvězda se srpem a kladivem). Odjíždíme v 8,00 hod. do města Plav vedle stejnojmenného jezera. Ve městě typická balkánská špína, vidíme dvě mešity + historické domky, v kavárně jsme dali snídani a cca. 10,00 hod. jedeme okolo jezera do vesnice Gusinije, pak Dolja, okolo vyschlé říčky Crna Dolja na konec údolí k planinarskému domu Skala, kóta 1132 m.n.m. Suljova česna.. Zde nám místní bača povoluje postavit stany na jeho louce vedle koliby, jeho paní nás uvítala čerstvě nadojeným ovčím mlékem a sýrem. Kolem je vše vyprahlé, sucho, velké horko +35°C.  Po zabydlení děláme krátký výšlap údolím (14,00 – 18,00 hod.), Večerka ve 20,30 hod., +18°C, jasno, bezvětří.

3.9.2012

Ráno se budíme v 6,13 hod., venku +8°C, slunečno, bezvětří, nad kopci se vznáší smog z lesních požárů (to ještě nevíme, že nás smog a požáry budou provázet po celou dobu pobytu v Černé Hoře) na stanech máme trošku popílku.  Vyrážíme v 7,40 hod. šplháme lesem po červené zn.č. 511 okolo vyschlého potoka Volušnica, do  údolí nad náma zvané Valušnica, na kraji zatravněného údolí zatáčíme do leva na první kopec

Kóta  – 1668 m.n.m.

Maja Can  – 1823 m.n.m., 10,00 hod. dále

Kóta – 1870 m.n.m.  pokračujeme na

Talijanka – 2057 m.n.m.,. je to nejvyšší kopec nad tímto údolím, přecházíme na kopec

Čaja – 1874 m.n.m., zatáčíme doprava po tur.zn.č.512A na hřebínek mezi údolím Valušnica / Popadija, sestupujeme do sedýlka pod

Kótou 1685 – m.n.m., V sedle zatáčíme znovu doprava zpátky do údolí Valušnica, nacházíme pramen a malou tůňku kde provádíme koupel, poté začínáme sestup po tur.zn.511 do údolí.

Návrat ke stanům v 15,30 hod. Po celý den horko, na kopci mírný vánek. Večer nás čeká hospoda s místním pivem „Nikšičko“.

4.9.2012

Ráno budíček v 6,00 hod., venku jasno, bezvětří, +7,5°C, velmi slabá rosa na stanech.

Po snídani vyrážíme v 8,45 hod. na konec údolí a pak doprava po tur.zn.č.503 Krošnja, místy přecházíme sutí, pak sedlo/průrva  pohled do údolí Ropojana zatáčíme doprava, je zde lezecký terén cca.č.2, v 11,00 hod. vylézáme na kopec

Veliki vrh  – 2490 m.n.m. Tady se nám otevřel krásný výhled na albánskou část Prokletých hor a nejvyšší horu Maja Jezerec, hory jsou strmé, rozeklané, nemožné projít klasicky po hřebenovce. Na obzoru se objevuje oblačnost, mírný vítr, odpoledne se zatahuje na polooblačno, V 16,00 hod příchod do tábora, místní turisti v Planinarském domě zastavují vodu ve „sprše“. Přes noc je cítit dým z požárů a byla malá dešťová přeháňka (pár kapek).

V horách je celkově špatná orientace v terénu, mapa je špatná, tur.značení ještě horší.

5.9.2012

Ráno se budíme v 5,45 hod. + 14°C, jasno, bezvětří, popílek na stanech.

V 7,00 hod. odcházíme na lehko do Albánie. Na konci našeho údolí pod stěnou Zastan vystupujeme volným terénem do údolí Vojuša, které je položeno o cca. 400 metrů výše.

Zde hraniční mezník  a za ním pod skálou má sídlo albánský bača se ženou, pokoušíme navázat rozhovor, bača je nedůvěřivý, požádali jsme o vodu, mladá paní donesla ve sklenicích, které jsou cítit po mléku. Děláme okruh po hřebenu nad údolím, terén značně členitý, nepřehledný a zrádný, zastávka na kopci Gropale Dobkut, jsou zde výhledy na albánskou vesnici v údolí Lépushé. Zatáčíme na kopec Talijanka, soutěžíme kdo pošle dál kámen po svahu do údolí Popadija a šlapeme dále okolo naší tůně, kde děláme koupačku. Do údolí ke stanům se vracíme ve 14,00 hod. Paní bačová nám dělá „Kačkamak“ směs bramborové kaše, kukuřičné mouky a ovčího sýra. V noci nás budí malá přeháňka.

6.9.2012

Ráno se budíme v 6,00 hod. Venku + 8°C, jasno, bezvětří, trochu mokro po noční přeháňce.

Odcházíme v 7,00 hod., začínáme prudkým výšvihem po tur.zn.č.502 Ljubokuč,  suťoviskem, dále doprava pod Karanfil / Ljuljaševica 240 m.n.m.  lezeckým terénem (č.2)  na kopec s dírou ve skále s

Ljubokuk 2000 m.n.m. , po nezbytném fotu se vracíme do sedla a volným terénem pod Karlicou  jdeme na

Mali Karnafili  2119 m.n.m. dále směrem na

Maja e Podgojs   2021 m.n.m., přecházíme po kamenné planince Ploče, která je plná bezedných závrtů  (tur.zn.č.509) na

Katun Brada 1730 m.n.m., sestupujeme po louce Svatovsko groblje okolo vybudovaných dělostřeleckých postavení do sedla

Cafa Brada  1611 m.n.m., sestup po tur.zn.č.510 okolo

Gropa vezirova  1357 m.n.m. do našeho údolí.

Návrat do tábora v 16,00 hod..

MOŘE + BUDVA – KOTOR + „PRŠUTSKÁ PLANINA“

7.9.2012

Budíček 6,30 hod. + 14°C, nízká oblačnost, v noci pršelo. Po krátké poradě se rozhodujeme přečkat špatné počasí u moře a pak navštívit další pohoří Černé Hory.

Odjíždíme v 9,00 hod. směr moře přes města Gusinije, Plav, Andrejevica. Stoupáme do sedla v pohoří Komovi 1576 m.n.m., sjíždíme do údolí řeky Tara, město Babljak, pak do sedla Crkvine 1045 m.n.m., sjezd do údolí řeky Morača, projíždíme krásným kaňonem a zastavujeme u mužského Manastíru Morača . + 40°C, krátká prohlídka, foto…..

V 13,30 hod. projíždíme okrajem města Podgorica, cesta pokračuje okolo Skadarského jezera a ve 14,30 hod. zastavujeme na pivo a krátkou prohlídku  historického města Cetinje, po nebi lítá hasičské letadlo. Z Cetinje stoupáme do sedla 876 m.n.m. a pak už sjíždíme v 17,41 hod. k moři do města Budva. Kolonádou okolo moře jdeme do historické části města, procházíme po hradbách starou část města, pak odjíždíme najít pláž na koupání a místo na spaní. Nacházíme  parkoviště vedle kempu „JAS“, po koupeli v moři a večeři z našich zásob salámů, nám začal dělat problémy hlídač, na noc se musíme zašít někde jinde. Těsně před setměním odjíždíme přes obec Radanoviči po staré cestě nad Boka Kotorský záliv. V sedle nad Kotorem u staré pevnosti ve 21,00 hod. zastavujeme a spíme část na trávě u vodojemu, v autě i na autě. Noc byla neklidná štěkali psi, jezdily auta.

8.9.2012

Ráno je budíček v 6,00 hod., + 14°C, jasno, bezvětří, rychle balíme spacáky a při snídani pozorujeme letadla přistávající na letišti pod náma.

Vyrážíme po staré cestě plné serpentin ( při 24 zatáčce přestáváme počítat) do sedla

Čekanje 1006 m.n.m. za sedlem se nám otvírá úplně jiná krajina, dali jsme ji název Pršutská planina. Celá oblast je málo obydlená a plná opuštěných kamenných usedlostí jak ze středověku, cesta se neuvěřitelně klikatí, stále nahoru a dolů. Řidič má neustále práci s řazením a točením zatáček, ještě ke všemu nás zlobí od večera spojka – začíná prokluzovat.

Jedeme přes usedlosti Čekanje, Resna, Čevo. V hospodě za Čevem dáváme pivo, kávu a mísu pršutu, rodina hospodského už tuto specialitu vyrábí 200 let ve starém sklepě pod hospodou.

Pak pokračujeme k městu Orlina, zde zastavujeme u jezera Slano a dáváme koupel v jeho vodách, celý den je stále neuvěřitelné horko. Pokračujeme přes město Nikšic, Šavnik a za tunelem vjíždíme do Národního parku Durmitor. V městečku Žabljak kupujeme mapu pohoří a hledáme místo na zaparkování auto. To necháváme v kempu Pašina voda 1500 m.n.m. (za úplatu 10,- Eu) a v 16,00 hod. nastupujeme s batohy do hor.

Nad jezerem

Poščensko 1547 m.n.m. v 17,00 hod. rozbíjíme bivak, + 26°C, jasno, bezvětří, večer okolo jezera čmuchají strážci parku, ale my jsme zašití dobře. V noci hvězdné nebe.

POHOŘÍ DURMITOR

9.9.2012

Ráno vstáváme v 6,00 hod., + 5°C, jasno, mírný vánek.

Odcházíme v 8,00 hod. po asfaltové cestě kde je čilý provoz, okolo kopce

Stožina 1905 m.n.m. a jezera Valovito, u cesty studánka, doplňujeme vodu (7 litrů na osobu) a míříme do bezejmenného sedla. Tady odbočujeme doprava na červenou tur.zn.,

lezeme okolo kopce

Uvita greda2199 m.n.m. do sedýlka a pak dolinou Surutka mezi kopci   k vyschlému  jezeru Zeleni jez. kde nás čeká nástup do sedla pod kopcem Bobotov kuk., potkáváme první turisty (Češi, Němci, Angličanky). Stoupání je příkré, lapáme po dechu, srdce buší jak splašené, pere do nás slunce, je bezvětří. V sedle necháváme batohy a nalehko vylézáme na

Bobotov kuk 2523 m.n.m., zpátky do sedla a pak dlouhý sestup na severovýchod do údolí k bačovi pod kopcem

Čvorov bogaz 2152 m.n.m. do údolí Lokvice, zde jsou dvě vyschlá jezírka a nepitná voda ve studánce. V 18,00 – 19,00 hod. pivo (2,- Eu) bivak pod širákem, v noci jasno.

10.9.2012

Ráno se budíme v 7,00 hod., + 2°C, jasno, bezvětří, po snídani vyrážíme nahoru údolím Lokvice, dále údolím Zelena lokva a Ledeni do. V sedle Terzin bogaz rozbalujeme spacáky a sušíme. Na lehko děláme výšvih na

Medet 2285 m.n.m. Vracíme se k batohům a pokoušíme se najít cestu traversem na Savin kuk, který se vypíná na protější straně hřebene hor. To se nám nedaří a sestupujeme do údolí, kde je horolezecká bouda a zbytky loňského sněhu, chvíli se pokoušíme najít cestu v suťovisku pod Savin kukem, ale na konec jdeme údolím Previje, údolím

Struga 1894 m.n.m., Orin katun, na rozcestí tur.zn.

Mioš poljana 1569 m.n.m. zatáčíme doprava směr kemp. Do kempu Pašina voda dorážíme po úmorné asfaltové cestě v 17,30 hod.. Dáváme sprchu a pivo, kecáme do noci před stany.

11.9.2012

Ráno se budíme v 6,30 hod., + 9°C, bezvětří, polooblačno,  po snídani balíme věci do auta, platíme ubytování  a v 9,00 hod. vyrážíme do lyžařského střediska Durmitor. Tady nastupujeme na

Savin kuk 2313 m.n.m., v 1/3 kopce přichází bouřka, oblékáme pláštěnky a čekáme kam se zatočí. Bouřka se zastavila těsně u kopce a tak postupujeme na vrchol, který zdoláváme ve 12,00 hod. Na kopci je pěkný výhled na Durmitorskou planinu, v dálce je vidět údolí řeky Tara, také je tu velký závrt do hory. Po sestupu jdeme na pivo, přijíždí Honza, který promokl do nitě u jezera Crno jezero, pak zastavujeme v Žabljaku na oběd a nákup potravin.

Pokračujeme autem do údolí Durdeviča Tara , kde v místě Budečevica stojí most, který dostavěli v roce 1940. Je 356 m dlouhý a překlenuje údolí ve výšce 149 m. Děláme foto, házíme kamení z mostu do řeky cca. 8 sekund pádu, pak odjíždíme směrem na město Mojkovac a začínáme hledat místo na spaní. Zastavujeme u ženského monastýru „Sv. Jiří“, ptáme se na nocleh, ale jsme vykázáni, O pár kilometrů dál nacházíme pěkné místo mezi mohutnými borovicemi, ve 20,00 hod, stavíme stany v lese a za světla čelovek vaříme večeři.

BIOGRADSKA  GORA

12.9.2012

Budíček v 6,16 hod., + 10°C, bezvětří, jasno,  po snídani balíme věci do auta a v 8,00 hod. vyrážíme směr N.P Biogradska Gora. Zastavujeme v městě Mojkovac, 9,00 hod. v místním informačním centru dostáváme zadarmo mapy a brožury N.P. Kousek za městem je závora kde se platí za vstup do N.P.2,- Eu/osoba, auto a spaní bez placení.  Přijíždíme k jezeru

Biogradsko jezero 1099 m.n.m., v 11,00 hod. nahazujeme batohy na záda se zásobami na dva dny a vyrážíme po červené tur.zn.č.332  na hřebenovku okolo jezera. Ve 14,00 hod. vylézáme z lesa u pastevecké usedlosti

Katun Goleš 1760 m.n.m.  pak po tur.zn.č.333 na

Kótu 1831 m.n.m. a jsme na hřebenu. Dáváme pauzu na kopci

Ogorela glava 1988 m.n.m., pokračujeme přes

Kóty 1890 m.n.m. a 1872 m.n.m. k rozcestníku pod kopcem Troglava 2072 m.n.m., jdeme traversem okolo na hlavní kopec hřebenu („Javořinský vysilač“) po tur.zn.č.301, hnědá.

Zekova glava 2117 m.n.m. scházíme 100 výškových metrů pod kopec na rovinku, kde stavíme stany,v 18,00 hod., + 13°C, vítr, cyry na obloze. Pod náma leží Pešica jezero 1838 m.n.m.. V noci vítr zesílil, jeho hukot nás budí ze spaní.

13.9.2012

Budíček v 6,06 hod., + 9°C, silný vítr, polooblačno, krvavý východ slunce. Vyrážíme v 7,30 hod. po červené tur.zn.č. 302  traversem pod kótami 2079 m.n.m., 1966 mn.m., 1984 m.n.m. k rozcestníku

Svatovsko groblje  1887 m.n.m., V 9,00 hod. začalo silně pršet, začínáme sestupovat okolo Bendovac 1774 m.n.m. (dřevěná rozhledna), Lalevica dolovi zpátky k Biogradskému jezeru, ve 12,00 hod., se převlékáme  do suchého. Máme toho šlapání tak akorát dost a tak vyrážíme směr domovina. Jedeme přes Mojkovac, Lepenac, Bijelo Polje (zde doplňujeme zásoby na cestu a kupujeme dárky domů),  k hraničnímu přechodu Metanjac (MNE) / Dobrakovo (SRB), místní řidiči zde vytvořili zácpu a hádají se, provoz začala usměrňovat policie. Další pokračování cesty je nám už známé, Priepolje, Užice, Požega, Čačak, Bělehrad, nájezd na dálnici a hory už jsou definitivně za náma.

Novi Sad, přejezd hranice  Subotica (SRB) / Szegat (H), ve 24,00 Budapešť.

14.9.2012

Gyer, Bratislava 2,30 hod., Nové Město, Strání, Boršice u Blatnice 4,00 hod……